Interview Henk-Jan Koershuis

Tekst: Jouke Zomer
Fotografie: Stefan Schipper

www.sportvoedingwebshop.com
www.DeBesteVerliezer.com

“Qua marketing maakten wij de juiste beslissing, altijd bidons mee te leveren met bestellingen”

“Goed is niet Goed als je Beter kunt zijn” Dan kun je geen concessies doen aan kwaliteit”

“De producten zijn gemaakt voor sporters door sporters”

“Ik ben ervan overtuigd dat de volgende generatie met walging terugkijkt op de huidige manier van eten”

SportvoedingWebshop.com - De Beste Verliezer

Bij binnenkomst in het experience center in Zenderen zie ik door een zijruit Henk-Jan bezig met het schoonmaken van zijn fiets. Ik word vriendelijk welkom geheten door Bas Diepenmaat. Hij gaat Henk-Jan melden, dat ik er ben. “Kijk gerust even rond in het center,” zegt hij. Wanneer ik door het pand loop volgt bedrijfshond Nora mij. Bij elke stap die ik zet zie ik nieuwe dingen die mijn aandacht trekken. Het mag met recht een experience center genoemd worden want als ik om mij heen kijk valt er genoeg te beleven. De shirts aan de muur van onder andere Sari van Veenendaal, Marianne Vos en Tom Dumoulin maken indruk en hangen er niet voor niets. Op de muur een grote grafiek met uitleg wanneer welke sportvoeding te nemen. Aan het plafond zijn het de stappen die het bedrijf door de jaren heen gemaakt heeft te zien. Iets verderop trekken een photowall en de medailles van sportondernemers Gert Korblet en Henk-Jan Koershuis de aandacht. Tussen alle trofeeën staat de sportvoeding opgesteld. Typisch voor deze succesvolle ondernemers is de tafel met krijtbord waarop uitleg gegeven kan worden over de werking van de sportvoeding.
Als Henk Jan komt aanlopen kijk ik net naar de medaille van een loop in Afrika. ‘Goedemorgen,’ zegt hij met opgewekte stem. “Die ultra marathon wedstrijd was 56 kilometer lang en best zwaar maar ik had hem niet willen missen. Kom, ik laat je de rest van de zaak zien. Na een rondleiding door het logisch ingerichte magazijn en Henk-Jan zijn uitleg van het bedrijf in vogelvlucht nemen we plaats aan de grote tafel in het midden van het experience center dat bestaat uit twee bedrijven. Het horlogebedrijf Kish.nl van zijn broer Rogier en de SportvoedingWebshop.

Hoe kwam je op het idee voor SportvoedingWebshop?
Voordat wij begonnen met sportvoedingwebshop werkte ik vanuit mijn opleiding als voedingsdeskundige voor een Amerikaanse fabrikant van sportvoeding en vervolgens voor een Europees sportvoedingsmerk. Na een aantal jaren sporters adviseren welke verschillende merken ze allemaal moesten nemen voor repen, sportdrank en eiwitten dacht ik “Ik kan het zelf beter.” Als ik nu van elk het beste product maak, dan valt alles onder één merk. Toen ik het idee aan Gert voorlegde was hij meteen enthousiast, want hij wilde ook graag in de sportindustrie werken. Zo zijn we vanaf een zolderkamer begonnen. Het was de tijd dat shoppen via internet allemaal nog nieuw en eng was. Doordat wij dit aandurfden en het meteen professioneel aanpakten, zijn wij hier steeds een voorloper in gebleven. We moesten echt betrouwbaarheid uitstralen. Dit deden we door goede uitleg te geven en doordat wij zelf altijd aanwezig waren op sportevenementen kenden de meeste klanten ons ook persoonlijk. Dat is sowieso één van onze sterke punten. Wij zijn benaderbaar en helpen sporters nog steeds met oprecht advies.

Hoe is jullie groei verlopen?
“Razendsnel!” is het eerste wat Henk Jan zonder nadenken zegt. “We hebben beiden 1500 euro ingelegd en vanaf dat moment zijn we er vol voor gegaan en hebben we de eerste jaren vooral geen gekke dingen gedaan. Daar was ook niet zoveel ruimte voor, want wij werkten gemiddeld minimaal zeventig uur in de week. We deden alles zelf. Van schoonmaken tot pakketten inpakken en rondbrengen op de fiets. Het geld dat we bespaarden ging meteen weer in de zaak. Privé was het soms wel op een houtje bijten. Maar wij wisten waar we mee bezig waren en die investering loont na jaren van hard werken. Ieder jaar groeiden we 50% en dat vijf jaar op rij zegt hij met gepaste trots. Dat is een zeer steile groeicurve. We begonnen met het verkopen van andermans producten maar waren ondertussen druk bezig met de ontwikkeling van onze eigen sportvoedingslijn. Zo’n ontwikkeling duurt gewoon drie jaar, omdat je zeker wilt zijn dat je een topproduct levert.

Wat was voor jullie het beslissende moment
Als ik een beslissend moment voor ons succes moet noemen dan is het wel de lancering van onze eigen productlijn. Daarvoor hebben we in de voorgaande jaren natuurlijk wel een heel sterk fundament gebouwd. Wij wisten dat wij al vijf jaar bezig waren vanuit onze intrinsieke motivatie om sporters te helpen. Qua marketing maakten wij ook de juiste beslissing om onze zichtbaarheid zo groot mogelijk te maken door altijd bidons mee te leveren met bestellingen en uit te delen bij evenementen. Als het woord sportvoedingwebshop nu valt, dan hoor je mensen inmiddels meteen zeggen: “je ziet jullie ook overal.” Wij zijn partner van 250 sportevents in Nederland en supporten 100.000 sporters per jaar. Dat vergt topsport van ons, want wij willen contact blijven houden met de sporters. Zo gaat er bijvoorbeeld met elke bestelling een persoonlijke boodschap mee. Als je dan na vijf jaar een product op de markt brengt vertrouwen sporters erop dat jouw spullen echt goed zijn. Inmiddels hebben wij alles in eigen beheer en hebben wij het grootste assortiment sportvoeding. Andere merken bieden wij ook aan. Sommige sporters zweren bij merk a of merk b. Dat is prima. Het zijn ook zeker geen slechte producten dus bieden wij die gewoon aan als alternatief. Hoewel het aanbod wel minder wordt, omdat we gewoonweg meestal ons eigen product leveren. We hebben ingezet op 25% eigen producten te verkopen in de webshop. Dit is inmiddels 82% dus dat overtreft alle verwachtingen.

Kun je meer vertellen over jullie eigen producten?
“Als je even de tijd hebt” lacht Henk-Jan. Hij staat op en geeft een goed gesoigneerde man die de winkel uit komt lopen een hand en vraagt hem hoe het gaat. De man zegt desgevraagd dat het nu weer prima met hem gaat en dat hij zich beter en gezonder voelt dan een half jaar geleden. “Ik heb even een paar repen opgehaald en ik ga nu een mooi stuk fietsen op de dinsdagochtend. Wat wil je nog meer?” In zijn zwart oranje sportvoedingtenue loopt hij klikklakkend op zijn fietsschoenen het experience center uit. “Dat is toch geweldig. Die kleding, daar ging niemand in lopen of fietsen zeiden verschillende mensen tegen ons. Wij dachten van wel en zijn een hele kledinglijn gaan ontwikkelen met de sporter in gedachten. We nemen opmerkingen van sporters en ook onze eigen ervaring mee in de ontwikkeling van nieuwe producten. Zo zitten er bijvoorbeeld zakjes op de zijkant van onze nieuwe loopbroek waar gelletjes en onder andere onze magnesium shots in passen. De kleding verkoopt goed omdat wij de personificatie zijn van onze klant. De producten zijn gemaakt voor sporters door sporters. Die mensen die onze kleding dragen zijn niet alleen klant. Ze zijn ook fan van sportvoedingwebshop. Dat is denk ik de hoogste vorm van bedrijfswaardering. Een prestatie wanneer je dat als sportvoedingmerk bereikt hebt. 25% van topsportend nederland kiest voor onze producten op basis van kwaliteit. Dat zegt genoeg, denk ik.” >>

Zijn jullie typische ondernemers?
“Er zijn veel verschillende soorten ondernemers. Wat ons een gouden duo maakt is dat Gert en ik elkaar aanvullen en de overeenkomst hebben dat wij liefde voor de mensen en de sport hebben. Wij hebben daarnaast de eigenschap dat wij enthousiaste en creatieve ondernemers zijn met een unstoppable drive en drang naar innovatie. We bedenken echt van alles en doen dingen in de sportvoeding die wereldwijd geen ander bedrijf doet. Het komt wel voor dat Gert mij moet afremmen, want ik ben goed in groot denken en Gert is meer de pragmatische van ons tweeën,” lacht hij. “Wij wandelen of fietsen vaak samen vanuit Zenderen terug naar huis. Dat geeft de mogelijkheid om te praten over het bedrijf en over nieuwe ideeën. Zo blijven wij al tien jaar succesvol op één lijn. Voor onze werknemers zijn wij niet de standaard ondernemers denk ik. Wij werken bijvoorbeeld nooit met targets. Het gaat bij ons om de sporters en plezier in het werk hebben. Dan heb je geen targets nodig. Dat zie je ook terug in onze producten waar wij geen concessies aan doen. Bij de concurrenten die onder grote multinationals vallen wordt de zaak gerund door managers. Zij behalen winst door net iets minder in een gel te doen bijvoorbeeld. Op een miljoen gelletjes scheelt dat natuurlijk gigantisch en zo haalt de manager zijn targets. Wij hebben in grote letters onze slogan “Goed is niet Goed als je Beter kunt zijn” op de muur staan. Dan kun je geen concessies doen aan kwaliteit. Wij denken juist andersom. Wanneer wij het beste product hebben dan zullen we vanzelf meer verkopen dan de concurrent.”

Jouw nieuwe concept heet ‘De Beste Verliezer’ Waar komt dit uit voort? En hoe verenig je juist deze boodschap met sportvoeding waarvan een deel juist koolhydraatrijk is.
Ga je vijf kilometer wandelen of rustig hardlopen, dan heb je ook helemaal geen sportvoeding nodig. Ga je een tien kilometer wedstrijd of een marathon lopen, dan is dat een intensieve inspanning. Daar kan sportvoeding bij helpen om goed te presteren. Het is wel bijzonder dat mensen zeggen dat ze ‘dat spul’ niet nodig hebben. Als ik dan vraag wat ze dagelijks zoal eten dan geeft een grote groep aan dat ze bijvoorbeeld hagelslag, jam of stroop op brood doen of een plak ontbijtkoek eten. Dit zijn voorbeelden die niks te maken hebben met gezonde voeding. In feite is dit ook gewoon een soort sportvoeding want het geeft je extreem veel energie die hoort bij een zware inspanning en niet bij dagelijks normaal functioneren. Het is een probleem dat mensen dit als ‘normale voeding’ zijn gaan zien. Normaal is al lang niet meer gezond. Sportvoeding is niet voor iedereen, dat gebruik je als je intensief sport. Met advies over dagelijkse voeding wil ik een veel grotere groep mensen bereiken. Zo kunnen mensen op de korte termijn meer energie ervaren en op de lange termijn vitaal oud(er) worden. Dit komt voort uit mijn drive om een bijdrage aan een gezonder Nederland te leveren. Ik noem dat #DBV90. De leeftijd van 90 jaar bereiken en nog barsten van de energie. Ik geloof daar in. Dan moet het voedingspatroon wel radicaal om bij velen. Beweging en voeding komen hierin samen en zijn de twee elementen die aandacht vragen als we gezond oud willen worden. We hebben niet alles in de hand als het om gezondheid gaat, maar wel 80%. Als we op de huidige manier door eten, verliezen wij de strijd tegen kanker, diabetes en hart-en vaatziekten. 52% van de Nederlanders heeft overgewicht. Dat betekent dat een gezond gewicht niet meer normaal is, maar overgewicht die positie heeft ingenomen. Ik vind dat bizar en ik wil dat niet accepteren. Overgewicht en een continue blootstelling aan hoge bloedsuikerspiegels zijn twee gevaarlijke epidemieën.

Al mijn ondervindingen heb ik verzameld in mijn boek ‘De Beste Verliezer.’ Bij sportvoeding draait het om fitter, krachtiger, slank, atletisch. Noem het winnen. Bij basisvoeding gaat het om verliezen. Het verliezen van slechte eetgewoontes en het verliezen van gewicht. Om dit te bereiken zullen we op een andere manier boodschappen moeten gaan doen. Ik noem het gouden boodschappen. Hiervoor heb ik een supermarkttour en een masterclass ontwikkeld, die ik nu door het hele land geef. In mijn boek wordt hier ruim aandacht aan besteed. De Masterclass is bij uitstek geschikt voor bedrijven die meer energie en vitaliteit in het team wensen.

Heb je al concrete voorbeelden van successen?
“Vanuit mijn achtergrond als voedingsdeskundige begeleid ik al jaren mensen waarmee we mooie resultaten hebben behaald. Maar een mooi voorbeeld is dat kort geleden een man van rond de zestig mij in het centrum van Almelo aansprak. Na aanleiding van een masterclass bij zijn bedrijf had hij een paar kleine veranderingen in zijn eetpatroon doorgevoerd, waarna hij na drie weken al merkbare resultaten waarnam in de vorm van meer energie en een lager gewicht. Dat zijn mooie complimenten.”

Wanneer is het Beste Verliezer concept een succes?
Ik houd van groot denken en het is een succes als maximaal 30% van de mensen overgewicht heeft. Niet meer het idiote getal van 52%. Hier zullen nog jaren overheen gaan en we hebben nog een lange weg te gaan. In deze strijd wil ik één van de kartrekkers zijn in Nederland. Een simpel voorbeeld is een snoepautomaat in een schoolkantine of een ziekenhuis. Dit zou echt verboden moeten worden. Dit kan op mensen wellicht wat extremistisch overkomen, maar denk er maar eens goed over na. Ik ben ervan overtuigd dat de volgende generatie met walging terugkijkt op de huidige manier van eten. We weten nu veel meer over eten dan tien jaar terug en over tien jaar zullen we ons nog veel bewuster zijn van waar we mee bezig zijn. De mensen zullen zich afvragen: ‘Hoe hebben ze dat destijds toegelaten? Hoe kan het dat het zo erg was destijds?!’ Vergelijk het met roken. Je kunt je nu niet meer voorstellen dat je in een school of ziekenhuis een sigaret opsteekt. “Over twintig jaar zullen we zeggen: we wisten toen niet beter”.

Wat is je volgende stap in je missie naar een gezonder Nederland?
In 2020 gaan we een groots project opzetten in Almelo waar er samengewerkt wordt met vele partijen. Almelo gaat van een extreem ongezonde stad naar een veel gezondere stad. Dat is een gigantische uitdaging en een heel erg grote ambitie waar ik veel zin in heb. Daar ga ik echt voor. Het project in Almelo tot een succes maken én een substantiele bijdragen leveren aan een gezonder Nederland is waar ik voor ga. Dit is de komende tien jaar mijn uitdaging! Het is mijn ware drive en DNA.

 

SportvoedingWebshop.com

Hoofdstraat 38
7625 PE Zenderen
tel. 0546-633444
info@sportvoedingwebshop.com
www.sportvoedingwebshop.com
info@debesteverliezer.com
www.debesteverliezer.com