SJ Reklame

Tekst: Rob Kunst
Fotografie: Petra Holland

www.sjreklame.nl

Van stickertjes van één bij één centimeter voor modelauto’s tot meterslange spandoeken

HOOGWAARDIG PRINTBEDRIJF MET NUCHTERE AANPAK

Aan de grote koffietafel van SJ Reklame, gevestigd aan de Wilhelminastraat, vertellen Jan en Elly Spijkers gepassioneerd over hun vakgebied. “Voor Grolsch zijn wij al 25 jaar verantwoordelijk voor de belettering van bijna alles dat rijdt. Daar zijn wij erg trots op, maar het zit niet zo in onze aard om dat van de daken te schreeuwen. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.”

Gevelreclame, wandbekleding, belettering van auto’s en allerlei soorten drukwerk waaronder briefpapier, visitekaartjes, folders, brochures, geboortekaartjes en stickers. Slechts een greep uit de vele soorten signing en drukwerk waar het familiebedrijf zich mee bezighoudt. “Maar ook maken we spandoeken, stands voor beurzen, lichtbakken, raambelettering en reclameborden”, licht Elly Spijkers toe. “Eigenlijk doen wij alles. Ook veel in opdracht van reclamebureaus. Je moet ons meer zien als een sign- en printbedrijf.”

Terwijl beide dochters druk bezig zijn met het afwerken van een grote rolbanner, lopen twee honden vrolijk rondjes om één van de de vele gigantische drukmachines. De familie Spijkers zelf woont in het pand ernaast. Jan: “Het is hier gezellig, huiselijk, maar ook vooral laagdrempelig. Ondanks die lage drempel weet ik zeker dat negentig procent van de Vroomshopers niet weet wat wij allemaal doen.”

Zo komen de shirtbelettering en het merendeel van de reclameborden bij voetbalvereniging Vroomshoopse Boys van de hand van Jan en Elly. Maar ook bij een project als Solar Team Twente is SJ Reklame betrokken in de vorm van stickerproductie.

Jan werkte vroeger als tekenaar bij een zeefdrukkerij en besloot eind jaren ’80 voor zichzelf te beginnen. Na omzwervingen via verschillende locaties in Ommen en Vroomshoop, is SJ Reklame in 1998 aan de Wilhelminastraat neergestreken.

De klantenkring is divers en wisselt door de jaren heen. Naast regionale bedrijven zijn er ook opdrachtgevers uit de Randstad. “In de crisis is een deel van de vaste klanten failliet gegaan of flink gekrompen. Ook SJ Reklame zelf ging van negen medewerkers terug naar zes. “Maar toch zie je dat er daarna ook weer nieuwe bedrijven opstaan. Nu zijn we vooral veel bezig met huisstijlen en logo’s voor jonge ondernemers.”

Er is veel concurrentie. Via internet popt het ene na het andere printbedrijf op. “Iedereen vergelijkt prijzen. Heel vaak wordt ons om een prijs gevraagd. Al gauw komt dan de reactie dat het op internet een stuk goedkoper is. Je moet wel appels met appels vergelijken. Negen van de tien keer komen mensen die voor een of ander internetbedrijf hebben gekozen wel terug. Wij gaan voor goede kwaliteit. En doen er zich eens problemen voor, dan gaat het erom dat je het netjes oplost. Dat is service en dat staat bij ons hoog in het vaandel. Maar ook het snel reageren en meedenken met de klant is belangrijk. Laten zien wat er mogelijk is. Bel ons even en ga zelf niet teveel knutselen. Binnen tien minuten helpen we je op de goede weg.”

Het stel ziet snelle veranderingen in hun vak. Veranderingen waarbij de boot niet gemist mag worden. Jan: “Je ziet nu op Schiphol bijvoorbeeld dat er steeds meer met beeldschermen wordt gewerkt in plaats van belettering of bewegwijzering. Deze zijn flexibeler in te zetten. Wij zullen daar ook in mee moeten gaan. Dat biedt ons ook wel weer uitdagingen. En daar zijn we gek op.”

SJ Reklame

Wilhelminastraat 8
7681 AC Vroomshoop
0546-646699
info@sjreklame.nl
www.sjreklame.nl