Oersoep Brouwerij

Tekst: Jouke Zomer  |  Foto’s: Koen Tornij

Met eigenzinnige bieren onderscheid maken in de
craft bier markt

Oersoep is de in 2012 opgerichte eigenzinnige bierbrouwerij van voormalig Vriezenvener Sander Kobes en zijn zwager Kick van Hout. Met hun eigenzinnige bieren onderscheiden zij zich in de florerende craft beer markt. De brouwerij is één van de vele jonge bedrijven die gevestigd zijn op het rustieke Honig complex aan de Waal in Nijmegen. Bij aankomst valt meteen de hoge toren met het grote Honig logo op. “De naam Oersoep komt hier niet vandaan hoor. Maar het is natuurlijk wel een heel mooi toeval” , vertelt Sander enthousiast, terwijl hij samen met medewerkers de laatste lege biervaten uit de bus tilt na een geslaagd festival weekend.

Vertel eens over jouw Twenterandse roots?
“In 1979 ben ik geboren in Vriezenveen. Inmiddels woon ik er al meer dan de helft van mijn leven niet meer. Maar ik kom natuurlijk nog wel eens bij mijn ouders op bezoek in Vriezenveen. Het is er lekker rustig net zoals ik mij van vroeger herinner, Dat is wel anders in de stad. Ik woon inmiddels al jaren in Nijmegen en heb aan de universiteit filosofie gestudeerd.”

Hoe ben je begonnen met Oersoep?
“Ik houd van koken en kan daar een hele dag mee bezig zijn. Vooral het proces van begin tot eind en de combinatie van ingrediënten en wat daar de uitkomst van is boeit mij. Op een gegeven moment las ik dat je zelf bier kan brouwen. Ik ben op onderzoek uitgegaan en met potten en pannen op het fornuis heb ik samen met mijn zwager ons eerste bier gebrouwen. Zes jaar verder zijn wij uitgegroeid tot een brouwerij met eigen brewpub waar wij naast onze bieren ook bieren van collega brouwers schenken en tevens goed eten serveren.

Smaakte jullie eerste biertje?
“Ja, deze smaakte best goed. Elk brouwsel dat wij maakten, deelden wij uit aan geïnteresseerden. Na vijf keer brouwen hadden we een recept waar we echt tevreden over waren. Vrienden, familie en ook onbekenden waren zo enthousiast dat ze zich af vroegen waar ze ons bier konden kopen. Mijn zwager had in die tijd net zijn twee café’s verkocht en aangezien je niet zomaar bier mag verkopen hebben wij toen besloten om een eigen brouwerij te starten. Achteraf was dit het juiste moment. Wij waren precies voor de craft bier revolutie aan, die nu in Nederland gaande is.”

“Het mooie van dit wereldje is dat iedereen elkaar voort helpt”

Hoe kijk jij tegen die revolutie aan?
“Inmiddels schieten brouwerijen als paddenstoelen uit de grond. Dit juich ik alleen maar toe, want van elkaar kun je veel leren. De markt is volgens mij nog niet verzadigd. Met alle speciaalbier brouwerijen samen hebben we ongeveer twee procent van de markt. De rest is voor de grote brouwerijen. Ik ben dan ook niet bang voor concurrentie. Zo maken wij mooie bieren door collabs oftewel samenwerkingen te doen met andere brouwers. Het mooie van dit wereldje is dat iedereen elkaar voorthelpt. Op deze manier kunnen we van die eerder genoemde twee procent misschien wel drie of vier procent maken.”

“Ik denk wel dat brouwerijen zich moeten blijven onderscheiden. Wij verhuren de brouwerij niet aan andere brouwers zoals je tegenwoordig vaak ziet. Waarom zouden we ook als we met de apparatuur onze eigen bieren kunnen brouwen die wij zelf lekker vinden. Wij maken onder andere bieren met wilde gisten en veel van onze bieren staan bekend om hun relatief lage alcoholpercentage.“

Is dit ook de reden voor jullie constante groei?
Dat denk ik wel. In de eerste jaren ging natuurlijk elke cent die verdiend werd rechtstreeks de brouwerij weer in. In het begin is het allemaal best lastig. Je hebt als kleine brouwerij nog geen vet op de botten, dus af en toe zijn beslissingen risicovol. Wij hebben twee keer een crowdfunding gedaan. Hiermee hebben wij, naast bekostiging van de brouwerij ook binding met de investeerders gecreëerd. Dat vinden wij belangrijk en ook heel mooi. Nog mooier is dat wij op deze manier niet afhankelijk zijn van een bank. Dit past goed bij ons eigenzinnige karakter. Wij blijven daarnaast investeren in kwaliteit. Zo zijn er net weer een aantal nieuwe vergistingstanks en een ketel voor spoelwater geplaatst.

Zijn jullie tijdens het groeiproces obstakels tegengekomen?
Toen wij begonnen moesten we vaak zelf het wiel uitvinden. Er waren nog veel onduidelijkheden over bijvoorbeeld milieuregelgeving, douane en accijnzen. Wij werden door de gemeente bijvoorbeeld ingedeeld in de zwaarste milieucategorie omdat in de regels alleen rekening gehouden werd met grote brouwerijen zoals de Grolsch. Die brouwen in een dag hoeveelheden die wij nog niet in een jaar brouwen. Gelukkig kregen we veel hulp van collega-brouwers en zijn wij lid van de branchevereniging NVWA die ons onder andere helpen met documentatie. Alles moet in orde zijn wanneer je met alcoholische dranken werkt. Inmiddels is alles een stuk duidelijker en zijn ook apparatuur en ingrediënten een stuk makkelijker te verkrijgen. In het verleden werkten wij veel met lokale producten. Dit is nu door de omvang helaas niet altijd meer mogelijk.

“Tegenwoordig zijn er elk weekend wel vijf bierfestivals”

Hoe kijk je naar de toekomst?
Er gebeurt veel in de craft biermarkt. Het is belangrijk om goed om ons heen te kijken, veel samen te werken en te blijven investeren in kwaliteit. Dat zijn wat mij betreft de voorwaarden voor een ondernemer die wil groeien. Het is volop festivalseizoen. Tegenwoordig zijn er elk weekend wel vijf bierfestivals. Daar promoten wij onszelf en leggen er nieuwe contacten voor samenwerkingen en doen er veel nieuwe kennis op. Zo proberen wij voorbereid te zijn op de toekomst. Een onderzoek naar het imago van bier in blik in Nederland is daar een goed voorbeeld van. Ik weet zeker dat bier in blik de toekomst heeft.

“In Amerika is bier in blik al langer gemeengoed”

Bieren in blik hebben veel voordelen. De kwaliteit van het bier is beter omdat het luchtdicht en donker wordt afgesloten. Nog belangrijker is dat het beter is voor het milieu omdat het recyclebaar is en veel makkelijker vervoerd kan worden. In Amerika is bier in blik al langer gemeengoed. Er zijn in Nederland inmiddels al enkele afvullijnen voor blik en als brouwerijen toe zijn aan vervanging van de lijn, gaan zij hier zeker ook over nadenken. In Nederland hangt nu nog een beetje het Schultenbräu imago aan blik. Maar dit gaat in de toekomst veranderen want in de craft bier wereld is blik al wel geaccepteerd. Je hebt alsnog de mogelijkheid om het in een mooi glas te schenken sluit Sander nuchter af.

Oersoep Brouwerij
Waalbandijk 14D
6541 AJ Nijmegen
06-25064611
info@oersoepbrouwerij.nl
www.oersoepbrouwerij.nl