LEEF! Marketing

Tekst: Jouke Zomer  |  Foto’s: Petra Holland

“Door een kleine aanpassing in het advertentiebudget gaat deze kledingwebshop specifiek op woensdagavond meer verkopen. Geweldig toch?”, zegt de geboren en getogen Vriezenvener Jeroen Kunst vanachter zijn MacBook. “Data is het nieuwe goud”, lacht hij.

Hij is nu twee jaar eigenaar van LEEF! Marketing en zit vol ambitie. “Er zijn veel kansen door slim om te gaan met data en op die manier snel meer sales te genereren.” Hij vervolgt: “nieuwe technologieën en toenemende automatisering zorgen de komende jaren voor veel spannende ontwikkelingen op het gebied van online marketing. De kansen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen is de reden dat ik voor mijzelf ben begonnen.” Jeroen vindt het fantastisch om te zien dat data bedrijven op uiteenlopende vlakken vooruit kan helpen.

“Bedrijven missen kansen door schat aan data ongebruikt te laten”

Eigen werkwijze
Waar grotere online marketing bureaus vaak voor een vast bedrag aan de slag gaan, vindt Jeroen het vooral belangrijk kleinschalig en realistisch te beginnen: “samen met de klant bekijk ik wat de doelstellingen van het bedrijf zijn. Na een grondige analyse van onder andere de website en zoekwoorden bepaal ik de juiste online kanalen voor de klant om online marketing op in te zetten. ”Voor aanvang van het traject roepen klanten wel eens: ’we moeten iets met Facebook’, ondervindt Jeroen. Inmiddels weet hij wat wel en wat niet werkt. “Na een eerste periode ga ik samen met de klant de campagne evalueren. Zo wordt alles meetbaar en inzichtelijk”, knikt hij tevreden.

“Fantastisch om te zien dat data bedrijven op uiteenlopende vlakken vooruit kan helpen”

Digital nomad
Enige tijd na de start van LEEF! Marketing is Jeroen samen met zijn vriendin op wereldreis gegaan. Verhalen over het leven van de digital nomad zijn niemand meer vreemd. Niet gebonden aan een vaste werkplek en tijdens de reis overal kunnen werken van achter je laptopje. “Maar het is niet altijd het luizenleventje dat geschetst wordt op social media,” spreekt de dertigjarige inmiddels uit ervaring, “Het was bijvoorbeeld moeilijk een goede wifi-verbinding te vinden in Zuid-Amerika. Om de klant goed op de hoogte te houden vind ik face-to-face contact erg belangrijk. Vanwege het tijdsverschil zat ik daardoor soms om drie uur ‘s nachts te skypen met klanten in Nederland.”

Toekomst van online marketing
Volgens Jeroen draait online marketing steeds meer om het slim gebruiken van data. “Elk bedrijf heeft een schat aan gegevens. De uitdaging is om de gegevens te analyseren, te filteren en er daarna strategisch mee om gaan om zodoende een passende campagne op te zetten.” Een goed voorbeeld hiervan zijn de momenten waarop offertes aangevraagd worden. Zo werden, bleek uit data-analyse bij één van de LEEF! Marketing klanten, meer offertes aangevraagd wanneer de zon begint te schijnen. “Hier speel ik slim op in door bij minimaal 21 graden en zonnig weer de advertenties geautomatiseerd te boosten, zodat ze op deze momenten goed zichtbaar zijn binnen Google.” Hij eindigt het verhaal met een glinstering in zijn ogen “Het is zo mooi om te zien dat dit leidt tot aanzienlijk meer offerte-aanvragen.”

LEEF! Marketing
Weitzelweg 6
7671 EJ Vriezenveen
06-36151150
jeroen@leefmarketing.nl
www.leefmarketing.nl